Visverslagen

Vistrip Denemarken
Datum: 24-10-2012 t/m 28-10-2012
Acteurs: Ramon Vader & Menno Kuijper

Woensdag 24 oktober stond de wekker op half zes want ondanks dat ik alles wel ongeveer had ingepakt moest ik hoe dan ook op tijd zijn voordat Menno Kuijper mij kwam ophalen om eventjes in Denemarken ( Middelfart) te gaan vissen.
Een vrij spontane actie die werkelijk een week geleden is vast gezet maar wat al ongeveer 10 jaar door onze hoofden spookten.
Na een stevig bakkie leut reden we daadwerkelijk om kwart over zeven richting Denemarken.
Eerst naar de groothandelaar, om vers van de pers op de weg naar Denemarken wat aas in te slaan.
Nadat de mevrouw van de firma volgens afspraak duidelijk had aangeven aanwezig te zijn tussen half acht en acht uur in de ochtend en alles keurig te kon verpakken was de verbazing enorm daar ze totaal niet aanwezig bleek en ook geen telefoon opnam.
Teleurgesteld en met onze handen in het haar reden we daar dus weg zonder aas en moesten we opzoek naar wat anders.
Gelukkig door wat speurwerk op het net en een paar telefoontjes waren we twee hengelsportwinkels in Zurich, Pollemans en in Den Oever, Jorma enorm dankbaar en kochten we hun complete aasvoorraad op om zo alsnog met voldoende aas onze reis te vervolgen.
Na een prima autotrip konden we om half vier kennis maken de eigenaar van ons vakantiehuisje, De Grote Vriendelijke Reus.
Ik had van me hele leven nog nooit zulke grote handen gezien. Luisteren en niet tegenspreken was mijn motto.
Het huisje, eenvoudig en koud, deed voor de rest uitstekend volgens onze verwachtingen.
We kregen zelf al een eerste boottrip voorgeschoteld zodat we de volgende dag met frisse voorspoed en de nodige kennis meteen de baai konden uitvaren.
De volgende ochtend met het ontbijt zagen we de eerste schoonheid van de Deense natuur al voor onze ramen voorbij grazen. Een viertal herten liepen werkelijk in onze achtertuin op zoek naar wat voedsel.
Na alles in de boot te hebben geïnstalleerd, konden we uitvaren en bleek de eerste visplek op 17 meter diepte een prima keus. Scharren van rond de dertig cm en een mooie schol van hetzelfde formaat kwamen boven drijven.
Dit kwam goed uit want andere was het op een houtje bijten die avond. Naast wat Amstel blikjes en een heerlijke fles jutter was de boodschappenlijst niet heel groot. De jagers konden in ieder geval iets te eten op tafel brengen.
Ook op het water was het naast het vissen genieten van het Deense wild. Nadat ik eerste nog dacht dat vriend Menno wat last had van winderigheid, bleek het te gaan om het uitblazen van lucht en water van een stuk of vijf tuimelaartjes.( Een kleine dolfijnensoort) En dat op ongeveer 3 meter van ons bootje af.
Na nog wat zandbankjes en geulen te hebben aangedaan konden we de eerste dag met een tevreden gevoel afsluiten.
Een winderig koud dagje maar we waren erop gekleed en kwamen om te vissen en niet voor het mooie weer. De vangst bestond uit een tiental 30 cm + scharren en rond de 50 of 60 kleinere vissen bestaand uit gul, wijting, bot, zeedonderpad en scharretjes.
De tweede dag moest wel evenveel vis opleveren maar eigenlijk ook wat meer grotere vissen. En dan vooral doelend op de kabeljauw. We moesten op zoek naar een grote afgrond in zee, en die vonden we uiteindelijk ook. Hier liep het met een paar meter varen van 21 meter naar een diepte van meer dan 45 meter.
Hier konden we eindelijk eens echt aan het werk. Al bleef het aantal wel steken op een gul of vijf van het formaat 40 cm +. Met wederom een 60 tal kleinere vissen was het een regenachtige maar heerlijke dag op zee.
Op onze laatste dag besloten we om wat verder door te varen naar DE hotspot van de Little Belt.
Bij -2 graden Celsius voeren we de haven uit richting het noorden. Rond de spoorbrug lagen inderdaad een stuk of 8 vissersboten en dat was toch niet voor niets zou je denken.
Gauw ertussen gaan liggen en driftend op zoek naar een dikke vette kabeljauw.
Al met al belanden we rond het middaguur gewoon op onze, inmiddels, oude vertouwde stekkie want de beloofde grote biggen bleven bij de brug ook uit. Op onze hotspot wisten we evengoed nog een aardig maaltje schar en gul te vangen en zo was onze vistrip meer dan geslaagd.
Conclussie :
• Met vriend Menno kan ik nog steeds prima door 1 deur, en zijn we weer een buitenlands avontuur rijker.
• Ongeveer honderd gevangen vissen per persoon waarvan zeker 85 % te klein was om mee te nemen. Gevangen wordt daar dus wel degelijk, het is alleen heel veel ondermaats.
• Prachtige 5 dagen gehad en zeker voor herhaling vatbaar.
Foto’s zijn te bekijken via de link ”foto’s” op de site.
Ramon en Menno